«

»

Zář 12

Recenze letošního Sborníku 2015 – 2016

V zapadlém koutku internetu, v jeho nejtemnějších hlubinách, se sešlo pár příznivců pestrobarevných poníků, kteří se rozhodli spojit své síly, použít černou magii a vytvořit portál ze samotné Equestrie do tohoto světa. Vyvolávání démonického portálu ilustrované literatury se jim však absolutně vymklo z rukou a vytvořili tak masivní, všeobklopující červí díru, která běžného smrtelníka pohltí a na konci jej pak vyplivne jako tři týdny starou žvýkačku. Světlo světa tudíž spatřil Sborník toho nejlepšího od spisovatelů a kreslířů z bronies.cz za rok 2015-2016.

Za tímto komunitním počinem stojí Tuxik a jeho tým, do kterého tento ročník patřili Elevea, Katrinka, Mácaman, Rwakk, SecreterceS, Sweet Elis a Vlče. Sborník byl vydán na Czequestrii 2017, na které se konal i jeho křest. Jak už název napovídá, jedná se o to nejlepší, co literáti a kreslíři z bronies.cz mohou nabídnout světu. Nemohl jsem se tudíž dočkat, až si v klidu domova otevřu jeho první stránku a začtu se.

Už jeho obálka je tak úžasná! Na obálce se podílela Drawirm, která vyhrála v hlasování o přebal knihy. No nic, končím, podal jsem vám základní info a svůj názor o knize. Moje práce recenzenta je tedy hotová. Tak ahoj do příště!

Ne, ale teď vážně, co by to pak bylo za recenzi, kdybych soudil knihu podle obálky, že jo? Když si Sborník otevřete, čeká na vás kromě Tuxikova pozdravu také velmi originální úvod v podobě Literária. kteréžto obsahuje pár italských, všeobecně známých výrazů jako „la nostra cosa“. Dle mého názoru je to geniální narážka, na literární mafii, která na fóru bronies.cz řádí a bere si životy, ale zároveň vám chce představit deset statečných autorů, kteří to zvládli a jejichž jména byla zvěčněna.

Když si zběžně prolistujete Sborník, zjistíte, že má velmi jednoduchou a přehlednou strukturu, ve které se rozhodně neztratíte a sice: povídka (případně básně), která je doprovázená ilustracemi a zakončená krátkou biografií autorů v podobě mini rozhovoru. A takhle se jede dokola, než se prostřídá všech deset autorů. Na konci jsou pak drabbly, obsah knihy a závěrečné poděkování. Za tuto přehlednost má Sborník u mě veliké plus.

Samotný Sborník zvolna začíná uvěřitelným romantickým příběhem Tannera a Wendy, který napsal Arrac a ilustrovala Dyonys. Dá se to snadno přečíst i přes fakt, že Arrac střídá minulý a přítomný čas jako na běžícím páse. Letošní Sborník je vůbec bohatý na různé romance. Pokud dobře počítám, tak polovina povídek je o nějakém druhu lásky. A řeknu vám, čtenáři této recenze, já nejsem nijak založený na lásku v literatuře, ale všechny romance jsem přečetl jedním dechem, protože ani jedna z nich neobsahuje žádná klišé. To svědčí o kvalitě české brony literatury.

Vedle romance se zde můžeme, minimálně v epické části, setkat s příběhem o válce, postapokalyptickým světem Equestrie a dvěma povídkami typu „slice of life“. Všechny jsou do jednoho velmi čtivé. Některé jsou trošku odsekanější jako třeba Froldova povídka „Ostrov Černého Orla“, ale tam je jen škoda toho rychle useknutého konce.

Kde Sborník exceluje v epické části, zaostává v části lyrické. Nejen v kvantitě autorů – to se není čemu divit, fórum přece jen neoplývá velkým kvantem básníků a básnířek – ale taky v kvalitě. Třeba mám jen vysoké nároky na poezii, ale většina básniček díky rozházenému rytmu škobrtá při čtení o jazyk, což mi snižuje estetický zážitek z poezie. Nicméně, určitá krása se v tvorbě od Birdyyho a Sc@alixe nepopiratelně nalézt dá.

Třešničkou na dortu upečeného týmem Sborníku a jeho autory jsou drabbly. Napsat dobrý drabble je setsakramentsky těžké. A to se zde daří téměř na výbornou. Zde se situace pro změnu otočila, takže místo toho, aby literární dílo bylo doplněno ilustrací, je ilustrace doplněna drablem. Sborník je potěšením nejen číst, ale taky lahodou pro oči. Tvorbu některých kreslířů a kreslířek, jejichž obrázky jsem viděl vůbec poprvé, jsem právě díky Sborníku začal důkladněji sledovat.

Tým korektorů zde odvedl vynikající práci. Sice něco přehlédli, ale nejsou to žádné zásadní hrubky typu i/y či ú/ů, které by bily do očí. A když k tomu pohlédnu na to, že to nejsou profesionálové a nepobírají za to plat, tak je pochopitelné, že někde chybí čárka, nebo že někde je překlep – jsme přeci jen nedokonalí lidé. Kolikrát jsem při druhém čtení zjistil, že je někde chyba, které jsem si při prvním čtení nevšiml. A právě tak čtivý Sborník je!

Musím také vyzdvihnout určité detaily, které Sborník dělají ještě lepším, než ve skutečnosti je. Například modré růžičky v povídce „Queen Heart“ od Rwakka použité namísto hvězdiček pro oddělení logických celků povídky. Nebo ozdobný font v Stradově povídce „Návrat Baronů“, kterým jsou označovány jednotlivé kapitoly. Jde vidět, že si, Vlče, hodně vyhrála se sazbou, resp. formátem, a snažila se ho zkrášlit, co to šlo!

Suma sumárum, Sborník je výborně zpracovaným počinem, jehož tištěná verze dokonce přežila můj dvojitý, celkem nešikovný křest colou a pivem! Takovéto dílo literatury nesmí rozhodně chybět v knihovničce žádného fanouška poníků. Ani v té elektronické, takže pokud ho nemáte stáhnutý a přečtený, tak honem tak učiňte, odkaz je k dispozici na fóru. Pokud váháte s koupí příštího ročníku, který se teď solidně rozjíždí a s největší pravděpodobností vyjde i knižně, tak vám musím říct jediné. Neváhejte! Já za svůj výtisk zaplatil 275 korun. Odpustil jsem si jeden oběd a pár piv a místo toho jsem si nabažil ducha. Garantuji vám, že se budete po celou dobu čtení Sborníku bavit. Mně teď nezbývá nic jiného, než popřát celému budoucímu týmu hodně nervů do dalšího ročníku. Tak ať se vydaří ještě lépe než tento!

Za sepsaní této recenze bych chtěl moc poděkovat hviezdoszovi